کد خبر 1646408
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹

تماشای دریاچه سوان در سفر به ارمنستان

ارمنستان کشوری تاریخی با طبیعتی بی‌نظیر است و ایروان، پایتخت دیدنی آن! یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهر، دریاچه سوان است که در فاصلۀ 300 کیلومتری از مرز ایران قرار دارد. اگر مشتاق تماشای این زیبایی طبیعی هستید و قصد سفر به ارمنستان را دارید، این مطلب را مطالعه کنید.

آشنایی با دریاچه سوان ایروان

دریاچه سوان که بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان است، در استان گغارکونیک و در فاصله 60 کیلومتری با شهر ایروان قرار دارد. این دریاچه از به‌هم‌پیوستن 36 جویبار تشکیل شده که از میان آن‌ها، تنها رود هرازدان از دل این دریاچه جاری می‌شود. جالب است بدانید که فقط 10 درصد سوان به رود هرازدان می‌ریزد و 90 درصد باقی‌مانده، در طول سال تبخیر می‌شود. منطقه سوان مقصد محبوب زیستگاه امن بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری مانند ماهی قزل‌آلاست. پس هنگام خرید تور ارمنستان هوایی لحظه آخری سفارش یک چوب ماهیگیری را هم فراموش نکنید.

ویژگی‌های جغرافیایی دریاچه سوان در ارمنستان

بقایای کشف‌شده از دل دریاچه سوان از عمر 3000 سالۀ این جاذبه خبر می‌دهند. تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این دریاچه حاصل فعالیت یک آتشفشان در 250 هزار سال پیش است.

دریاچه سوان مساحتی بالغ بر 5 هزار کیلومترمربع دارد. البته بد نیست بدانید که وسعت این منطقه در زمان پیدایش، 10 برابرِ مساحت کنونی بوده است. عمق این دریاچه در نقاط مختلف کاملا متفاوت است. به‌طورکلی میانگین عمق سوان را حدود 27 متر تخمین زده‌اند که این عدد در بعضی نقاط به 85 متر هم می‌رسد. حجم آب موجود در این دریاچه نیز حدود 33 کیلومترمکعب برآورد شده است.

دریاچه سوان از دو بخش شمال غربی و جنوب شرقی تشکیل می‌شود. بزرگ‌ترین بخش این دریاچه، سوان بزرگ یا «بولشون سوان» نام دارد که با عمق 39 متری، ضلع جنوب شرقی دریاچه را شامل می‌شود. بخش کوچک‌تر هم «مالی سوان» یا سوان کوچک است که عمقی 85 متری دارد و در ضلع شمال غربی این دریاچه واقع شده است.

بهترین زمان سفر به دریاچه سوان

دریاچه زیبای سوان در دل کوهستان‌های ارمنستان قرار دارد. بنابراین می‌توان آب‌وهوایی کاملا خنک را در تمام ایام سال برای این منطقه متصور شد. دمای هوا در تابستان‌های روان به بیشتر از 20 درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد. ضمن اینکه دریاچه سوان در زمستان منظره‌ای کاملا سرد و برفی پیدا می‌کند.

بهترین زمان بازدید از این جاذبه گردشگری کاملا بستگی به روحیات شما دارد. اگر اهل سرمای سوزان زمستان باشید، منظره برفی این دریاچه برایتان حسابی دل‌انگیز و جذاب خواهد بود؛ ضمن اینکه در این موقع از سال، قیمت بلیط هواپیما ارمنستان رفت و برگشت نیز تا حدی ارزانتر می‌شود. اما اگر می‌خواهید لذت آب‌تنی‌کردن در آب خنک این دریاچه را بچشید و با زیباترین و سرسبزترین چهره از سوان ملاقات کنید، بهار و تابستان بهترین زمان سفر خواهد بود.

تماشای دریاچه سوان در سفر به ارمنستان

امکانات تفریحی دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان در ارمنستان به عنوان بهترین تفرجگاه شناخته می‌شود. بنابراین، به سوان فقط به چشم یک جاذبه طبیعی بکر نگاه نکنید. این منطقه مهیج‌ترین و ناب‌ترین فرصت‌های تفریحی را در اختیارتان می‌گذارد که بهترین آن‌ها عبارتند از:

  • آب‌تنی و شنا: اگر مایل به شناکردن بودید، بهتر است به ساحل دریاچه سوان مراجعه کنید.
  • جت‌اسکی: برای این که کمی هیجان را چاشنی تفریحات‌تان کنید، جت‌اسکی هم گزینه خوبی خواهد بود.
  • پاراگلایدر سواری: اگر تابه‌حال آرزوی پرواز در آسمان را داشته‌اید و به هر دلیلی شرایطش مهیا نشده است، پاراگلایدر سواری در دریاچه ایروان را دریابید.
  • کایت کاتاماران: در این تفریح قایق را به کایت متصل می‌کنند و با چرخاندن آن روی آب‌های سوان، دوز آدرنالین را در شما بالا می‌برند.
  • قایق‌سواری: آرام‌ترین و درعین‌حال دلنشین‌ترین تفریح آبی در دریاچه ارمنستان قایق‌سواری است.
  • ویک بوردینگ: تابه‌حال ایستاده روی آب قایق‌سواری کرده‌اید؟ اگر پاسختان منفی است، پیشنهاد می‌کنیم این‌بار این تفریح جذاب را روی سوان امتحان کنید. در این ورزش افراد روی بوردی مخصوص که به قایق موتوری وصل است، سواری داده می‌شوند.
  • حمام آفتاب: تفریح محبوب ارمنی‌ها در سوان ریلکس‌کردن کنار ساحل و گرفتن حمام آفتاب است. البته لذت این تفریح فقط در فصل تابستان چشیدنی است.

آدرس و مسیر دسترسی به دریاچه سوان از ایروان

فاصله ایروان تا دریاچه سوان 70 کیلومتر است که پیمودن این مسیر با خودرو شخصی، تقریبا 1 ساعت زمان می‌برد. این جاذبه زیبا در استان گغارکونیک و در شهر سوان قرار دارد. راه‌های زیادی برای دسترسی به دریاچه سوان از شهر ایروان وجود دارد که ما در ادامه همه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم دادیم. فقط یادتان باشد انتخاب هرکدام از این مسیرها، به بودجه و زمان متفاوتی نیاز خواهد داشت.

سفر با قطار

اگر از مسیر به اندازه رسیدن به مقصد لذت می‌برید، سفر با قطار یکی از بهترین راه‌های دسترسی شما به دریاچه سوان خواهد بود. در شهر ایروان هر روز دو قطار راهی سوان می‌شود. با انتخاب این روش چیزی حدود 3 ساعت از وقت‌تان را در جاده سپری خواهید کرد؛ اما درعوض، هزینه سفر را برایتان کاهش می‌دهد.

سفر به دریاچه سوان با اتوبوس

ایروان 3 ترمینال اتوبوسرانی دارد که از ترمینال شمالی آن، اتوبوس‌هایی به مقصد سوان حرکت می‌کنند. از راحت‌ترین آن‌ها هم باید به اتوبوس مارشروتکا اشاره کنیم.

دسترسی به دریاچه سوان با تاکسی یا خودرو شخصی

با تاکسی هم می‌توانید خودتان را به دریاچه سوان برسانید. این روش علی‌رغم هزینه‌های گزافی که به دنبال دارد، راهی سریع‌تر و آسان‌تر است. معمولا سفر با تاکسی به دریاچه سوان چیزی کمتر از نیم ساعت زمان می‌برد. در این مسیر ابتدا باید به سمت سوان برانید و با حرکت‌کردن در ضلع شمالی جاده، از تونل عبور کنید تا به دیلیجان برسید.

جاهای دیدنی ایروان اطراف دریاچه سوان

حیف نیست مسیر دریاچه سوان را پشت سر بگذاریم و از جاذبه‌های نزدیک به آن دیدن نکنیم؟ در اطراف این دریاچه جاذبه طبیعی و تاریخی متعددی به چشم می‌خورد که از معروف‌ترین و بهترین آن‌ها باید به پارک ملی سوات، صومعه‌های هایراوانک و سواناوانک، روستای نرکین گتاشن، قبرستان تاریخی نوراتوس و قلعه باستانی آدزبرد اشاره کرد.

تماشای دریاچه سوان در سفر به ارمنستان

امکانات رفاهی دریاچه سوان در ارمنستان

نگران امکانات تفریحی دریاچه ایروان نباشید! در این مجموعه تفریحی جذاب، پکیجی کامل از امکانات و خدمات رفاهی به مسافران ارائه می‌شود تا در آرامش و راحتی بیشتری به سیاحت بپردازند. پارکینگ، کافه و رستوران، کلبه‌های اقامتی و هتل‌های مجلل، زمین بازی ویژه کودکان، سرویس بهداشتی، زمین ورزشی و ایستگاه کمک‌های اولیه از جمله خدمات رفاهی این مجموعه است.

هنگام بازدید از دریاچه سوان به چه وسایلی نیاز داریم؟

برای رفتن به دریاچه ایروان، کفش مناسب پیاده‌روی و لباس گرم از مهم‌ترین تجهیزات خواهد بود که باید به همراه داشته باشید. البته اگر بخواهید در نزدیکی دریاچه بساط کمپ را برپا کنید، باید به لباس گرم و کفش مناسب، داشتن کیسه خواب، چادر، لوازم بهداشتی و کوله را هم اضافه کنید. ناگفته نماند که لوازم ضروری زدن کمپ به موارد ذکرشده در بالا منتهی نمی‌شود. بنابراین، توصیه می‌کنیم برای تجربۀ بهتر، از تورهایی مطمئن کمک بگیرید.

سفر به ارمنستان با تورهای خارجی تریپ

شما می‌توانید برای سفری اقتصادی به ایروان، با تورهای گردشگری تریپ همراه شوید. آژانس مسافرتی تریپ با برگزاری بهترین تورهای خارجی شامل تور آسیا، تور اروپا و حتی آفریقا و آمریکای جنوبی، در تلاش است تا مسیر گردشگری ایرانیان را هموارتر کند. اما حتی اگر قصد سفر تنهایی را داشتید، می‌توانید در سایت تریپ قیمت بلیط هواپیما ایروان را در روزهای پیش رو مقایسه کرده و ارزانترین آن را خریداری کنید. با تریپ گردشگری آسان خواهد شد.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس